Fordonskännedom och manövrering Bromsar

Att ha fungerande bromsar på sin moped är ett krav. Alla mopeder ska ha bromsar både på fram- och bakhjulet. Du använder normalt en fotpedal till bakbromsen och ett handtag på styret till frambromsen på manuellt växlade mopeder. Automatväxlade mopeder har två bromsar på styret.

Det finns olika typer av bromssystem för att föra bromskraften från hand eller fot och ut till bromsen, hydrauliska och mekaniska.

I hydrauliska bromssystem används bromsvätska för att leda krafter från din hand eller fotbroms och ut till själva bromsen. Detta är ett kraftfullt system som oftast används till motorcyklar och mopedens framhjul.

I mekaniska bromssystem används en vajer för att dra åt bromsen. Det används på cyklar och ofta till bakbromsen på mopeder.

Sen finns också två typer av bromsar för att göra själva bromsningen. Skivbromsen är en broms där bromsbelägg trycks mot en bromsskiva och farten saktas ner. Denna broms är effektiv och sitter ofta fram. Den andra typen kallas trumbroms där bromsbackar trycks ut mot en bromstrumma. Denna broms är svagare än motsvarande skivbroms och är vanligare som bakbroms.

Konsten att bromsa

Det viktigaste när du ska lära dig bromsa en tvåhjulig moped är att du bygger upp en vana att använda både frambroms och bakbroms samtidigt. När du läst förra avsnittet om bromsarna ser du att frambromsen görs starkare än bakbromsen på mopeder. Det tyder ju på att frambromsen är huvudbroms och att bakbromsen är tänkt att hjälpa till. Det är också sant. När du bromsar går vikten framåt. Det gör att framhjulet får mer tryck på sig och därför har bättre fäste. Trots att bakbromsen byggs svagare är det oftast den som man råkar låsa vid en hård inbromsning. Vid en hård inbromsning ska du alltså bromsa mest med frambromsen eftersom nästan all vikt är på framdäcket. Du ska försöka att krama åt bromsarna och inte vara ryckig när du bromsar. Försök också ha blicken långt fram när du bromsar. Med blicken långt fram får du ofta lättare att balansera mopeden. Om du inte hinner bromsa utan behöver svänga undan kan du också se vägen förbi hindret. Det bästa greppet har du just innan hjulet låser sig. Det är värt att träna mycket på bromsning så du kan stanna snabbt den dag det behövs. Sen är ju målet att planera sin körning så du slipper hårda inbromsningar.

Tänk också på att det skiljer sig att bromsa på asfalt, grusväg, i regn osv. Ju mer du tränar desto säkrare blir du.

När du bromsar med en mopedbil eller en A-traktor som har fyra hjul har du bara en bromspedal. Den gör gör så att bromskraften automatiskt fördelas till alla fyra hjul. Även här går bromskraften mest till framhjulen eftersom större bromsar sitter fram. Så är det på alla fordon. Det är enklare att bromsa med fyra hjul och bromssträckan är normalt kortare. Trots detta är det en bra ide att prova att bromsa hårt några gånger på lugna platser utan trafik bakom dig. Det är aldrig fel att veta hur ditt fordon beter sig.

Försök att planera din körning så du kan bromsa lugnt i god tid. Då hinner bromsljusen varna bakomvarande trafik att du sänker farten. När du står stilla, exempelvis vid en korsning i väntan på att det ska bli fritt, är det också bra om du håller bromsljuset tänt. Det blir tydligare att du står stilla och risken för påkörning bakifrån minskar.

ABS-bromsar

ABS står för Anti Blockier System och betyder låsningsfria bromsar. Om du bromsar så hårt så att hjulen låser sig så kan det bli problem. På en tvåhjulig moped finns risk att du då bromsar omkull dig. Med ett fyrhjuligt fordon gör låsta hjul att du glider rakt fram trots att du vrider på ratten och försöker styra. ABS-bromsar känner av att hjulet har låst sig och minskar automatiskt bromstrycket så att hjulet rullar igen. Om du fortsätter bromsa så hårt att hjulet låser sig upprepas samma sak igen och igen. Hjulet låser och rullar om vartannat. Du kommer i så fall känna att bromspedalen eller bromshandtaget pulserar.