Fordonskännedom och manövrering Säkerhetskontroller

Innan du ska köra är det bra att kontrollera så ditt fordon är i ett trafiksäkert skick. Här går vi igenom några av kontrollerna du kan göra själv.

Däck och fälg

Kontrollera däckens mönsterdjup och leta efter skador på däck och fälgar. Kolla också lufttrycket i däcken och att hjulen sitter fast ordentligt.

Bromsar

Du kontrollerar bromsarna genom att dra in bromshandtag och/eller trampa ner bromspedalen. Bromsen ska kännas hård och stum. Bromshandtaget få inte gå för långt in och bromspedalen får inte sjunka för långt ner innan bromsen tar. Om bromsen känns fjädrande och svampig har det kommit in luft i systemet. Det allra värsta är om bromsen sjunker hela vägen. Då läcker bromsvätskan ut någonstans och då kommer bromsen inte fungera. Bromsskivor och bromsbelägg får inte vara för slitna. Om ditt fordon har trumbromsar behöver man montera isär dem för att se skicket. Det är inget man gör under en vanlig kontroll. Det du däremot kan göra både på skivbromsar och trumbromsar är att provbromsa för att se att bromsarna fungerar som de ska. Har ditt fordon parkeringsbroms kan du prova att köra iväg med den åtdragen. Den ska då hålla fast fordonet.

Ofta är det lättare att se och kontrollera bromsarna på tvåhjuliga fordon. Om mopeden har mekanisk broms med vajer finns ingen bromsvätska.

Belysning och reflexer

Se till så att din belysning fungerar så du ser och syns. Kontrollera parkeringsljus, halvljus och helljus, skyltbelysning och körriktningsvisare. Om du har en A-traktor eller en mopedbil finns kanske även dimljus och backljus. Läs i instruktionsboken om du undrar hur man tänder de olika belysningarna och vilken eller vilka lampor som då ska lysa.

Förutom belysningen är det också bra att kontrollera så reflexerna är hela och rena. Reflexerna på fordonen är till för att synas och de kan rädda dig om belysningen inte fungerar. Extra viktiga är de röda reflexerna baktill när du kör i mörker om ditt bakljus skulle sluta fungera.

Varningssystem

Det finns två sorters varningssystem. Dels finns varningslamporna på instrumentpanelen som lyser och varnar om något är fel på ditt fordon. När du startar ska de slockna om allt är som det ska. Dessutom vill du kunna varna andra i trafiken med tutan och ljustutan (blinka med helljuset). Kanske har ditt fordon även varningsblinkers och varningstriangel som du kan varna andra med om du måste stanna på en olämplig plats.

Lager

Lager är till för att olika delar på fordonet ska röra sig smidigt. Hjullager gör så hjulen snurrar lätt exempelvis. När ett lager blir slitet börjar det glappa och till slut skär det ihop. När ett hjullager skär så fastnar hjulet. De lager som du bör kontrollera på en tvåhjulig moped är hjullagrer, styrlager och svinglager. Svingen är den del som kopplar ihop ramen och bakhjulet på tvåhjuliga mopeder. Det man gör när man kontrollerar fordonets lager är att rucka på dem och se så de inte glappar. På fyrhjuliga tyngre fordon är det svårt att kontrollera lager själv före färd. Däremot kan du höra om ett hjullager är slitet då det hörs ett molande ljud.

Drivpaket

Om din moped har kedja och drev kontrollerar du så att kedjan är lagom spänd och att dreven inte är för slitna.

Fjädring och stötdämpning

Fjädring och stötdämpning är till att göra din resa mjukare men också för att öka däckens kontakt med underlaget. Utan fjädring och stötdämpning skulle fordonet studsa fram. Det man gör för att kotrollera fjädrarna är att se så de inte har sprickor eller gått av. Stötdämpningen fungerar om du gungar till fordonet och det sedan stannar på en gång.

Parkeringsstöd

Kontrollera så att parkeringsstödet fungerar. En del mopeder har både centralstöd och sidostöd. Båda stöden ska enkelt gå att fälla upp och ner. Viktigast är att stöden håller sig uppe i uppfällt läge. Att svänga med stödet nere kan göra att du kör omkull. Speciellt om du kör du på grusväg när det regnar brukar stöden kunna kärva.

Vi påminner igen om instruktionsboken där finns det tips om hur ditt fordon fungerar och hur det ska skötas om på bästa sätt.