Fordonskännedom och manövrering Motorn

Det är bra att ge alla fordon regelbunden service. De både håller de längre, fungerar bättre och är lättare att sälja. Även bränsleförbrukningen minskar om alla delar fungerar optimalt.

Tänk på att om du har ett äldre fordon så behövs normalt mer underhåll.

Storleken på förbränningsmotorer mäts i slagvolym. Man pratar om kubik och menar då hur många kubikcentimeter (cm3) en motor har. En vanlig tvåhjulig moped får ha högst 50 kubik stor motor. När det kommer till större fordon med större motorer pratar man om exempelvis en tvålitersmotor. En tvålitersmotor har 2000 kubik, eftersom en liter är 1000 kubikcentimeter. Dieseldrivna mopedbilar får ha 500 kubik stor motor.

Tips!

  • Slagvolym innebär volymen mellan kolvens nedre och övre läge i cylindern eller cylindrarna.
  • 1 hästkraft motsvarar cirka: 0,74 kilowatt.
  • 1 kilowatt motsvarar cirka: 1,36 hästkrafter.

2-takt och 4-taktsmotorer

Utan att behöva gå in för djupt på bensinmotorer är det bra att känna till att finns två sorter på mopederna. I 2-taktsmotorn smörjs motorn genom att 2-taktsolja blandas i bensinen innan den åker in i motorn. Du måste alltså fylla på både olja och bensin kontinuerligt i en sådan motor. Tvåtaktsmotorn är billigare att bygga, har färre rörliga delar och därför färre delar som kan gå sönder. 4-taktsmotorn har en olja som byts ut vid service. Den går alltså inte åt under körning. 4-taktsmotorer drar mindre bränsle än motsvarande 2-taktsmotor, men brukar vara lite segare.

Batteri

För att kunna starta en moped eller annat fordon med elstart behövs ett batteri. Batteriet gör så att startmotorn kan dra igång motorn. Batteriet ger också ström till belysningen och andra elektiska funktioner. När motorn är igång laddas batteriet av generatorn. Utan generator så hade du behövt byta ut eller ladda batteriet med jämna mellanrum. Kör du många korta sträckor finns risk att batteriet laddar ur. Starten drar ström från batteriet och generatorn hinner inte ladda batteriet under den korta sträckan. Denna risk ökar när det är kallt. Batterier tycker inte om kyla och vill inte bli för urladdade.

Det finns olika modeller av batterier, både de som är och inte är underhållsfria. Fördelen med ett underhållsfritt batteri är att man slipper hålla koll på vätskenivån. Om det är fel på batteriet eller laddaren kan det vid laddning bildas knallgas, så se till att ladda batteriet där det är bra ventilation och utan risk för gnistbildning.

Var alltid försiktigt när du handskas med batterier! Batterier innehåller svavelsyra som är en frätande.

Om hela ditt fordon är batteridrivet krävs normalt mycket lite service av motorn, men övriga delar på mopeden som däck, bromsar osv. behöver ses över lika ofta som på en bränsledriven moped.