Trafiksäkerhet Trötthet i trafiken

Att köra trött kan likställas med rattfylleri. När du är trött är det inte bara din koncentrationsförmåga som försämras. Du får också svårare att reagera snabbt och ta beslut i trafiken. Liksom med alkohol är det framförallt det oväntade som blir svårt att hantera. Beslut som du normalt fattar på ren instinkt tar nu mycket längre tid. En person som inte sovit på 24 timmar har lika dålig reaktionsförmåga som en person med 0,8 promille alkohol i blodet. En rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut visar att upp emot 40 % av olyckorna i trafiken beror på trötthet och vanligast är singelolyckan. Mellan klockan 02:00 - 05:00 sker det flest olyckor på grund av trötthet. Då är kroppen mest inställd på att sova.

Vanliga signaler från kroppen vid trötthet

Att vi människor fungerar sämre när vi är trötta råder det ingen tvekan om. Om du sitter och pluggar har du svårt att lära dig. När du sitter och tittar på en film har du svårt att hänga med i handlingen. När du kör i trafiken är du en sämre förare som löper mycket större risk att hamna i en olycka. Därför är det viktigt att känna igen tecken på trötthet när du kör. Ett tidigt tecken på trötthet är att du blir slö och mindre engagerad. Du bryr dig mindre om körningen helt enkelt. Redan där borde du känna tydliga varningssignaler att nått inte står rätt till. Vanligt är också att man blir torr i munnen och fryser. Höjer du då värmen blir du ännu tröttare. Fortsätter du köra kommer snart senare trötthetstecken som tunga ögonlock, dubbelseende, synvillor och så kallad mikrosömn när du somnar till korta stunder. Ofta mindre än en sekund i taget.

Hur du förhindrar trötthet vid körning

  • Stanna fordonet och ta en kort paus med promenad för att väcka kroppen.
  • Stanna och ta en powernap på 15 - 30 minuter. Sov en stund helt enkelt.
  • Drick eller ät något som innehåller koffein, exempelvis kaffe eller energidryck. Sockerhaltiga drycker gör dig ännu tröttare efter sockerkicken.
  • Sätt på musik för att vakna till.
  • Se till att inte ha det för varmt i ditt fordon. Släpp in lite frisk luft.
  • Har du passagerare i bilen så försök att hålla en konversation för att hålla hjärnan aktiv.

Det bästa är såklart att du har sovit ordentligt och inte ätit tungsmält mat innan du börjar köra.