Fordonskännedom och manövrering Däck

Sommardäck

Sommardäck är gjorda för att användas då det är sommarväglag. De är konstruerade för att få bäst grepp på asfalts- och betongvägar. Gummiblandningen som sommardäck är gjorda av är hårdare än vinterdäck. Detta för att de inte ska "smälta" och slitas ut så fort när det är varmt ute. Det gör också att de får sämre grepp vid kyla (lägre än +5 grader) eftersom de "stelnar" då.

  • Sommardäck är konstruerade för att leda bort vatten och undvika vattenplaning.
  • Minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck är 1,6 millimeter.
  • Slitna däck leder till att köregenskaperna försämras och risken för vattenplaning ökar.

Vattenplaning

Vattenplaning inträffar då däcken inte hinner pressa undan allt vatten under hjulen. Hjulen tappar kontakt med vägbanan och bilen "surfar" på vattnet. Störst risk för vattenplaning är vid hög hastighet och litet mönsterdjup på däcken samtidigt som det är mycket vatten på vägen. Moddplaning är detsamma som vattenplaning, fast då “surfar” bilen på snö och snöslask.

Bredare däck behöver pressa undan mer vatten, vilket ökar risken för vattenplaning

Får du vattenplaning eller någon annan typ av sladd när du är ute och kör är det bästa att försöka ta det lugnt och försöka styra med små rattrörelser. Om du styr mycket finns risk att bilen reagerar kraftigt när greppet kommer tillbaka på framhjulen.

Vinterdäck

Vinterdäck används när det är vinterväglag, det vill säga när det antingen finns frost, is, snö eller snömodd (slask) på vägen. Ett bra riktmärke är att byta till vinterdäck när temperaturen sjunker under +5 grader. Vinterdäcken är märkta med symbolen snöflinga/alptopp. Det finns vinterdäck med dubbar och dubbfria vinterdäck som även kallas för friktionsdäck. Dubbade vinterdäck ger bra grepp på både snö och is men de sliter mer på vägarna. Dubbfria vinterdäck ger bra grepp på snö, vägar med snömodd men lite sämre på is och sliter mindre på vägarna än dubbade däck.

  • Däck som är märkta M+S, M&S, M-S eller "Mud and Snow" och är gjorda för vinterkörning är godkända som vinterdäck på bilar upp till 3,5 ton till och med 30 november 2024. Denna beteckning kan också betyda "Mud and Sand".
  • Minsta tillåtna mönsterdjup på vinterdäck är 3,0 millimeter.

Regler vid användning av dubbdäck

  • Lagen kräver att du använder vinterdäck mellan 1 december - 31 mars om det är vinterväglag.
  • Det är förbjudet att ha dubbade vinterdäck mellan 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas vinterväglag.
  • Om du kör med dubbdäck måste alla fyra däcken vara dubbdäck. Undantaget är om ditt nödhjul är ett sommardäck.
  • På vissa gator i våra större städer är det förbjudet att köra med dubbdäck eftersom de river upp partiklar som är farliga att andas in. Dubbdäck låter också mer när dubbarna står mot asfalten. På Hornsgatan i Stockholm förbjöds dubbdäck redan 2010.

Däck på släpvagnar

  • Om bilen har dubbade vinterdäck måste även släpvagnen ha det. Om släpvagnen har dubbade vinterdäck får men behöver inte bilen ha det. Däcken längst bak i ekipaget ska hålla sig längst bak. När du kör med släp är risken för fällknivsverkan som störst på is där det är som mest halt. Eftersom dubbdäck har bättre grepp än dubbfria på is blir det farligt om bilen bromsar bättre än släpet.
  • Däcken på släpvagnar körs sällan många mil per år. Därför kan däcken bli gamla och torka innan mönstret är slut.

Mönsterdjup

  • Nya däck har ett mönsterdjup på ca 8 – 9 millimeter.
  • Däck med mönsterdjup runt 3 och 4 millimeter har klart försämrade våtegenskaper.

Tänk på att montera de däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar. När du bromsar förflyttas vikten till framdäcken som därmed får ökat grepp. Har du dessutom bästa däcken fram finns risk att bilen sladdar runt vid bromsning. Montera de bästa däcken bak så du får en stabil bakvagn som håller sig bakom framdäcken!

Lufttryck

Rekommenderat lufttryck finner du i bilens instruktionsbok. På många bilar finns det också angivet på tanklockets insida, på förardörrens bakkant eller på förarsidans B-stolpe. Det är viktigt att ha rätt lufttryck i däcken för att minska slitaget och få bra köregenskaper. Du bör kontrollera lufttycket i däcken regelbundet.

  • Är lufttrycket 30 % eller mer under det rekommenderade ökar bränsleförbrukningen samtidigt som däcket säckar ihop och slits mer på sidorna.
  • Ett lufttryck exakt enligt instruktionsbok är bra men det går att hamellan 10 – 15 % över det rekommenderade lufttycket så däcket rullar lättare och bränsleförbrukningen minskar. Rekommenderat lufttryck tar hänsyn till komforten men lite högre lufttryck gör inte bilen så stötig.
  • Är lufttrycket över 20 % över det rekommenderade lufttycket får däcket sämre fäste och slits snabbare i mitten av slitbanan.

Genom att hålla koll på lufttrycket kan du alltså både öka däckets livslängd och sänka bränsleförbrukningen.

Däcktrycksövervakning

TPMS, Tire Pressure Monitoring System, eller aktiv däcktrycksövervakning är ett system med en sensor inne i hjulet som känner av däckets lufttryck och temperatur. Om något däck tappar lufttryck tänds en varningslampa på instrumentpanelen.

TPMS är en del av EU:s typgodkännandesystem sedan 1 november 2014, men det är inte krav i Sverige.

TPMS hjälper dig hålla koll på däcktrycket.

TPMS systemet varnar föraren om trycket i något däck minskar mer än 20 procent från bilens rekommenderade däcktryck eller senast när däcktrycket är mindre än 1,5 bar.

Reservhjul och nödhjul

Vid punktering är bilen utrustad med ett reservhjul. Antingen är reservhjulet ett nödhjul eller ett vanligt. Vissa bilar har inget extra hjul utan det finns en punkteringsspray som sprutas in i däcket och tätar punkteringen. En annan lösning är de så kallade run-flat däcken som går att köra en kortare sträcka i lägre fart trots punktering, vilket är bra om du skulle få punktering på en plats där det är farligt att stanna och byta däck.

  • Vanligt reservhjul är ett fullstort däck som liknar bilens normala däck. Det kanske till och med är identiskt med det däck som gått sönder. Skulle reservhjulet skilja sig från de övriga kan det påverka bilens köregenskaper.
  • Nödhjul är lättare och smalare än bilens normala däck för att spara vikt och plats. Nödhjulet får endast köras i rekommenderad högsta hastighet. Nödhjul får vanligtvis inte rulla fortare än 80 km/h.

Felaktiga inställningar

Om du råkar köra emot en trottoarkant, eller i högre hastighet kör på ett gupp eller i en grop kan bilens hjulinställningar ändras. Bilen kan börja dra i sidled och däcken kan slitas snett. Kontakta en verkstad om du märker att något känns fel. Gör du en ny hjulinställning i tid hinner inte däcken bli snedslitna.

Om själva däcket blir obalanserat kan ”rattfrossa” uppstå, dvs. att ratten vibrerar. En verkstad kan balansera om hjulen. Kvarstår "rattfrossan" kan det vara fel i själva styrningen eller stötdämpningen mm.

Däck till elbilar och hybrider

Elfordon väger mer Elbilars däck är speciellt utformade för att hantera vikten hos elfordon eftersom dessa ofta väger mer än traditionella fordon på grund av deras tunga batterier. Det finns däck som är speciellt framtagna för just högre belastning och passar därför bra för elbilar, hybrider och SUVar.

Däck för elfordon kräver mer Elbilar ger fullt vridmoment direkt från stillastående. När man accelererar snabbt med en elbil behövs däck med bra grepp. Därför är elbilsdäck ofta designade med styva och breda ribbmönster för att ge extra grepp på vägen.

Tysta däck Elbilars motor är mycket tyst. För att göra körningen ännu tystare, väljer många elbilsägare däck som är speciellt utformade för att ge minskat vägbuller.

Fakta om däck

  • Försök att byta båda däcken på samma axel när de börjar bli slitna. Skulle exempelvis höger framdäck vara bättre än det vänstra finns risk att bilen drar åt höger vid hårt inbromsning.
  • När du bytt däck kan det vara lämpligt att dra åt bultarna igen efter att du kört några mil.
  • Du får aldrig blanda vinterdäck och sommardäck utom vid byte av däck med punktering. Du får inte heller blanda dubbade vinterdäck med odubbade.
  • Höga hastigheter sliter mer på däcken.
  • Ett mjukare körsätt sliter mindre på däcken.
  • Förvara dina däck svalt, torrt och mörkt.
  • Gröna däck är däck som är tillverkade utan farliga HA-oljor.