Facebook pixel

Fordonskännedom Däck

Sommardäck

Sommardäck är gjorda för att användas då det är sommarväglag. De är konstruerade för att få bäst grepp på asfalts- och betongvägar. Gummiblandningen som sommardäck är gjorda av är hårdare än vinterdäck. Detta för att de inte ska "smälta" och slitas ut så fort när det är varmt ute. Det gör också att de får sämre grepp vid kyla (lägre än +5 grader) eftersom de "stelnar" då.

  • Sommardäck är konstruerade för att leda bort vatten och undvika vattenplaning.
  • Minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck är 1,6 millimeter.
  • Slitna däck leder till att köregenskaperna försämras och risken för vattenplaning ökar.

Vinterdäck

Vinterdäck används när det råder vinterväglag, det vill säga när det antingen finns frost, is, snö eller snömodd (slask) på vägen eller när temperaturen sjunker under +5 grader. Vinterdäcken är märkta med “M+S” (Mud and Snow) och det finns två typer av vinterdäck. Vinterdäck med dubbar samt dubbfria vinterdäck som även kallas för friktionsdäck. Dubbade vinterdäck ger bra grepp på både snö och is men de sliter mer på vägarna. Dubbfria vinterdäck ger bra grepp på snö, vägar med snömodd men lite sämre på is och sliter mindre på vägarna än dubbade däck.

  • Vinterdäck är märkta med symbolen snöflinga eller alptopp (toppen på isberg).
  • Minsta tillåtna mönsterdjup på vinterdäck är 3,0 millimeter.

När måste du använda vinterdäck?

  • Lagen kräver att du använder vinterdäck mellan 1 december - 31 mars om vinterväglag råder.
  • Det är förbjudet att ha dubbade vinterdäck mellan 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas vinterväglag.
  • Det råder vinterväglag då det är frost, is, snö eller snömodd (slask) på vägen.
  • Det är polisen som bedömer om det råder vinterväglag.

Regler vid användning av dubbdäck

Förbud mot trafik med dubbdäck.

  • Om du kör med dubbdäck måste alla fyra däcken vara dubbdäck. Undantaget är om ditt nödhjul är ett sommardäck. Det får bara användas tills ditt dubbdäck har hunnit lagas eller bytts ut.
  • Om din bil har dubbdäck måste även släpvagnen ha det. Släpet måste kunna hålla emot sig själv vid bromsning och inte sladda ut i kurvor.
  • Det är förbjudet att ha dubbade vinterdäck mellan 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas vinterväglag.
  • På vissa gator i våra större städer är det förbjudet att köra med dubbdäck eftersom de river upp partiklar som är farliga att andas in. På Hornsgatan i Stockholm förbjöds dubbdäck redan 2010.

Mönsterdjup

  • Nya däck har ett mönsterdjup på ca 8 – 9 millimeter.
  • Däck med mönsterdjup runt 3 och 4 millimeter har klart försämrade våtegenskaper.

Tänk på att montera de däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar. När du bromsar förflyttas vikten till framdäcken som därmed får ökat grepp. Har du dessutom bästa däcken fram finns risk att bilen sladdar runt vid bromsning. Montera de bästa däcken bak så de håller sig bakom framdäcken!

Lufttryck

Rekommenderade lufttryck finner du i bilens instruktionsbok. På många bilar finns det också angivet när du öppnar tanklocket. Det är viktigt att ha rätt lufttryck i däcken för att minska slitaget och få bra köregenskaper. Du bör kontrollera lufttycket i däcken regelbundet.

  • Ligger lufttrycket 30 % eller mer under det rekommenderade ökar bränsleförbrukningen samtidigt som däcket säckar ihop och slits mer på sidorna.
  • Lufttryck exakt enligt instruktionsbok är såklart bra men det går att hamellan 10 – 15 % över det rekommenderade lufttycket så däcket rullar lättare och bränsleförbrukningen minskar.
  • Lufttryck över 20 % av det rekommenderade lufttycket är inte bra. Bilens köregenskaper försämras och däcken slits snabbare i mitten av slitbanan.

Genom att hålla koll på lufttrycket kan du alltså både öka däckets livslängd och sänka bränsleförbrukningen.

Reservhjul och nödhjul

Vid punktering är bilen utrustad med ett reservhjul. Antingen är reservhjulet ett nödhjul eller ett vanligt, det är därför viktigt att känna igen skillnaden mellan dessa två hjul. Vissa bilar har inget extra hjul utan det finns en punkteringsspray som sprutas in i däcket och tätar punkteringen. En annan lösning är de så kallade run-flat däcken som går att köra en kortare sträcka i lägre fart trots punktering. smart om du skulle få punktering på en plats där det är farligt att stanna och byta däck.

  • Vanligt reservhjul är ett fullstort däck som liknar bilens normala däck. Det kanske till och med är identiskt med det däck som gått sönder. Skulle reservhjulet skilja sig från de övriga kan det påverka bilens köregenskaper.
  • Nödhjul är lättare och smalare än bilens normala däck för att spara vikt och plats. Nödhjulet får endast köras i rekommenderad högsta hastighet. Nödhjul får vanligtvis inte rulla fortare än 80 km/h.

Felaktiga inställningar

Om du råkar köra emot en trottoarkant, eller i högre hastighet kör på ett gupp eller i en grop kan bilens hjulinställningar ändras. Bilen kan börja dra i sidled och däcken kan slitas snett. Kontakta en verkstad om du märker att något känns fel. Gör du en ny hjulinställning i tid hinner inte däcken bli snedslitna.

Om själva däcket blir obalanserat kan ”rattfrossa” uppstå, dvs. att ratten vibrerar. En verkstad kan balansera om hjulen för några hundralappar. Kvarstår "rattfrossan" kan det vara fel i själva styrningen eller stötdämpningen mm.

Fakta om däck

  • Försök att byta båda däcken på samma axel när de börjar bli slitna. Skulle exempelvis höger framdäck vara bättre än det vänstra finns risk att bilen drar åt höger vid hårt inbromsning.
  • När du bytt däck kan det vara lämpligt att dra åt bultarna igen efter att du kört några mil.
  • Du får aldrig blanda vinterdäck och sommardäck utom vid byte av däck med punktering. Du får inte heller blanda dubbade vinterdäck med odubbade.
  • Om bilen har dubbade vinterdäck måste även släpvagnen ha det. Om släpvagnen har dubbade vinterdäck får men behöver inte bilen ha det. Däcken längst bak i ekipaget ska hålla sig längst bak. När du kör med släp är risken för fällknivsverkan som störst på is där det är som mest halt. Eftersom dubbdäck har bättre grepp än dubbfria på is blir det farligt om bilen bromsar bättre än släpet.
  • Höga hastigheter sliter mer på däcken.
  • Ett mjukare körsätt sliter mindre på däcken.
  • Förvara dina däck svalt, torrt och mörkt.
  • Gröna däck är däck som är tillverkade utan farliga HA-oljor.