Facebook pixel

Fordonskännedom Last och släpvagn

När du kör bil sitter du och dina passagerare fast med hjälp av bältet. När du ska lasta saker i bilen eller transportera något på en släpvagn, är det på samma sätt viktigt att lasten sitter som den ska. Både bilar och släpvagnar är dessutom konstruerade för att klara en viss vikt. Lastar du för tungt eller placerar lasten felaktigt finns risk att du orsakar en olycka.

Vad tror du händer om dragkroken går sönder på motorvägen när du drar ett släp? För att undvika sådana situationer måste du hålla koll på hur mycket den nyinköpta kylen, tvättmaskinen eller vad det nu kan vara väger. Följer du inte vikt- och lastanvisningarna är risken dessutom stor att din försäkring inte täcker eventuella skador som uppstår.

Grundläggande viktbegrepp

  • Maxlast: maximal last fordonet klarar enligt fordonets registreringsbevis.
  • Bruttovikt: vikten vid ett visst tillfälle.
  • Tjänstevikt: olastad standardutrustad bil, med förare på 75 kg.
  • Totalvikt: maxlast + tjänstevikt.

Att lasta rätt

Att lasta rätt gör körningen säkrare både för dig och din omgivning. :

  • Tunga föremål placeras så lågt som möjligt så de står stadigt.
  • Placera föremålen så långt fram som möjligt i bilens bagagerum och gärna mot något så de får bättre stöd.
  • Spänn fast föremål så de inte rör sig under färden. Du kan ibland också fylla upp bagagerummet så sakerna står mot varandra.
  • Lastsäkringen ska tåla 50 % av lastens vikt bakåt och åt sidorna.
  • Lastsäkringen ska tåla 80 % av lastens vikt framåt.

Att det är störst krav på lastsäkringen framåt beror på att personbilar bromsar bättre än de accelererar. En vanlig bil i trafiken klarar 0-100 km/h på runt 10 sekunder, men bromsar 100-0 km/h på cirka 3 sekunder på torr asfalt.

Tänk logiskt! Tar du med dig något i bilen så tänk på hur föremålet skulle röra sig ifall att du gör en kraftig inbromsning, eller ännu värre krockar med något. Var lägger du ett bowlingklot säkrast och hur tror du att den rör sig när bilen rör sig? Var ställer du ditt kaffe så det inte spills ut? Hur lägger du långa tunga plankor och hur tror du att plankorna rör sig när bilen rör sig? Så ska du hela tiden tänka när du tar med dig saker i bilen.

Personbil med lätt släpvagn

När du har fått ditt B-körkort så får du dra lätta släpvagnar. Lätt släpvagn är:

  • Ett släp som har en totalvikt på max 750 kg räknas alltid som lätt.
  • Ett släp på en bil där de båda tillsammans har en totalvikt på max 3,5 ton

Samma släpvagn kan alltså räknas både som tung och lätt beroende på vilken bil som drar den. En släpvagn med totalvikt på max 750 kg räknas alltid som lätt, även om du drar den med lätt lastbil som själv väger 3,5 ton. Ska du dra tyngre släpvagnar med tyngre bilar så måste du ha BE-körkort eller utökad behörighet B.

Totalvikten är precis 3500 kg

Bilens totalvikt: 2250 kg Släpets totalvikt: 1250 kg

Eftersom släpvagnens totalvikt överstiger 750 kg måste du lägga ihop bilens och släpvagnens totalvikter. Den sammanlagda totalvikten för både bilen och släpet är 2250 kg + 1250 kg = 3500 kg, vilket är exakt 3,5 ton. Det gör att släpet räknas som lätt släp bakom den bilen.

Totalvikten är över 3500 kg

Bilens totalvikt: 2250 kg Släpets totalvikt: 1500 kg

Då släpvagnens totalvikt överstiger 750 kg måste du räkna på det igen. Den sammanlagda totalvikten för både bilen och släpet är 2250 kg + 1500 kg = 3750 kg, vilket är över 3,5 ton. Släpet räknas som tungt släp bakom den bilen.

Kultryck

Ett normalt kultryck ligger på 30 - 100 kg och det är det trycket som släpet belastar bilens dragkrok med. Du ändrar kultrycket genom att flytta lasten på släpet. I bilens instruktionsbok står det vilket maximalt kultryck bilen tål. Det ligger ofta på mindre än 100 kg.

Lågt kultryck

Om lasten placeras för långt bak på släpet "lyfts" bilens bakhjul upp och får sämre grepp. Detta är det farligare sättet att ha fel kultryck. Bil och släp kommer åla sig fram och risken för fällknivsverkan ökar.

Högt kultryck

Om lasten placeras för långt fram på släpet trycks bilens bakände ned. Detta gör att framhjulen "lyfts" upp får sämre grepp. Bilen riskerar att understyra och framlyktorna kommer också blända mötande trafik.

Fällknivseffekten

När bilen bromsar bättre än vad släpet gör trycker släpet på bilen. Vill det sig illa trycker släpet så hårt att bilens bakände åker åt sidan och ekipaget viker ihop sig som en fällkniv. Då blir det svårt att kontrollera bilen och släpet.

Försök planera din körning så du kan bromsa försiktigt, oavsett vilken last du fraktar eller vilken typ av släp du drar. Om du dessutom har rätt kultryck och minst lika bra däck på släpet som på bilen minskar du risken för fällknivsverkan.

Utrustning för släpvagn

Bromsar på släpvagn

  • Släp som har en tjänstevikt på mer än 400 kg måste ha parkeringsbroms.
  • Släp som har en totalvikt på mer än 750 kg måste ha färdbroms.
  • Alla släpvagnar med färdbroms måste ha katastrofbroms.

Belysning och reflexer på släpvagn

  • Sidorna på släpet måste ha orangea reflexer och sidomarkeringsljus.
  • Baktill på släpet måste det finnas blinkers, bromsljus, bakljus, skyltlykta och röd triangelformad reflex.
  • Framtill på släpet måste det finnas två vita reflexer. Det måste även finnas positionsljus om släpet är bredare än 160 cm.

Släp och däck

Dubbdäck har bäst grepp vid halt väglag. Som du kunde läsa i avsnittet om fällknivsverkan blir det farligt om inte släpet kan hålla emot sig själv vid bromsning, Därför måste släpet ha dubbdäck om bilen har det och släpet får ha dubbdäck även om bilen inte har det. Även i en kurva behöver släpet ha minst lika bra däck så det inte sladdar utanför bilen.

Släp och ytterbackspeglar

Har du släp som är bredare än bilen så måste du montera på ytterbackspeglar för att kunna se bakåt. Ofta kommer du ändå ha sämre sikt bakåt än vanligt när du kör med släp. Ett bra tips är att titta lite i höger spegel i högerkurvorna och i vänsterspegel i vänsterkurvorna så ser du bättre bakom släpet. Det är även bra att använda yttrspeglarna på det sättet utan släpvagn bakom.

Bogsering

När du ska bogsera en annan bil eller själv blir bogserad så använd vägrenen eller kör längst till höger på vägen där vägren saknas. Det viktiga är att hålla bogserlinan sträckt, så bilen framför drar och bilen bakom bromsar i största möjliga mån. Det kräver samarbete att bogsera.

  • Högsta tillåtna hastighet vid bogsering är 30 km/h.
  • Bogserlinan ska märkas ut om avståndet mellan de två bilarna är längre än 2 meter.
  • På motorväg eller motortrafikled får bogsering endast ske på vägrenen och endast till nästa avfart.
  • Det är tillåtet att använda varningsblinkers under bogsering, dock bara på den bilen som blir bogserad.
  • Det är inte tillåtet att bogsera en motorcykel, inte heller är det tillåtet att bogsera med en motorcykel.

Om bogsering sker i mörker eller andra dåliga väderförhållande och belysningen på den bilen som bogserar är ur funktion, ska du märka fordonet på följande sätt:

  • Framtill ska du ha vita reflexer och belysning som lyser med vitt ljus.
  • Baktill ska du ha röda reflexer och belysning som lyser med rött ljus.