Facebook pixel

Fordonskännedom Styrsystem

Du vill såklart att bilen ska ha ett lugnt och tryggt beteende på vägen och att den ska reagera förutsägbart när du styr, gasar och bromsar. När man talar om bilens beteende på vägen under färd kallar man det bilens köregenskaper. En del köregenskaper är inbyggda i bilens konstruktion, som att de flesta bilar har motorn fram och därför har mer vikt över framhjulen. Andra köregenskaper är påverkningsbara som vilket lufttryck du har i däcken.

Överstyrning

Vid överstyrning svänger bilen mer än du vrider på ratten eftersom bakdäcken tappar greppet. Du sladdar runt helt enkelt. Det är inte så lätt häva en bakhjulssladd och för att undvika överstyrning bör man sätta de bästa däcken bak. Som jag nämnde tidigare är de flesta bilar byggda med motorn fram och mer vikt över framhjulen, vilket gör att de inte kommer vilja sladda runt så ofta. När du kastar en pil mot en piltavla kommer den tunga spetsen träffa tavlan oavsett hur du håller den vid utkastet. På samma sätt kommer en framtung bil vilja åka med nosen först, men även en framtung bil kan överstyra i följande fall:

  • Bakdäcken vatten- eller moddplanar
  • Du gör en hård inbromsning, där bakdäcken tappar greppet pga. för lite tryck på dem.
  • Slitna bakdäck
  • Tung last långt bak i bilen
  • Kraftig gas med bakhjusdriven bil

Eller en kombination av ovanstående faktorer.

Understyrning

Vid understyrning svänger bilen mindre än du vrider på ratten, eftersom framdäcken tappar greppet. Det är oftast framhjulsdrivna bilar som drabbas av understyrning.

Vanliga orsaker till understyrning:

  • Framdäcken vatten- eller moddplanar
  • Du bromsar så hårt att däcken låser sig i en bil utan ABS-bromsar
  • Framdäcken är slitna
  • Bilen är framtung
  • Tillkopplad husvagn eller släpvagn med högt kultryck så bilens bakände trycks ned, och det blir mindre vikt och grepp på framhjulen
  • Du gasar så mycket att framdäcken spinner loss

Eller en kombination av ovanstående. Både vid låsta och spinnande hjul kan du styra ratten hur mycket du vill, men bilen kommer i stort sett åka rakt fram.

Styrsystemet

De allra flesta bilarna på våra vägar är utrustade servostyrning. Den är hydraulisk (med servo-olja) på lite äldre bilar och elektrisk på nyare. Om bilen känns tungstyrd är något fel på servostyrningen. Äldre bilar som inte har servo alls på styrningen har istället större ratt och fler varv mellan fulla rattutslag. Det finns ett par saker att vara uppmärksam på när det gäller styrningen.

  • Hugg i ratten orsakas av att smuts eller luft har kommit in i servon på en bil hydraulisk servo.
  • Rattfrossa kan bero på glapp i styrningen eller obalans i framhjulen. Ofta är det i vissa farter som rattfrossan är som störst.
  • Vid bogsering med avstängd motor fungerar inte styrservon

Elektronisk stabilitetskontroll

På nyare bilar finns system som känner av då bilens däck spinner loss och sladdar. Genom att hjulen som förlorat grepp bromsas in häver bil själv sladden. Dessa korrigeringar sker så fort att du som förare oftast inte hinner märka något.

Olika bilmärken har olika betäckning på sitt elektroniska system.

  • Antispinnsystem
  • Antisladdsystem
  • ESC (Electronic Stability Control)
  • ESP (Electronic Stability Program)
  • DSTC (Dynamic Stability and Traction Control)

Vattenplaning

Vattenplaning inträffar då däcken inte hinner pressa undan allt vatten under hjulen. Hjulen tappar kontakt med vägbanan och bilen "surfar" på vattnet. Störst risk för vattenplaning är vid hög hastighet och litet mönsterdjup på däcken samtidigt som det är mycket vatten på vägen. Moddplaning är detsamma som vattenplaning, fast då “surfar” bilen på snö och snöslask.

Bredare däck behöver pressa undan mer vatten, vilket ökar risken för vattenplaning

Får du vattenplaning eller någon annan typ av sladd när du är ute och kör är det bästa att försöka ta det lugnt och försöka styra med små rattrörelser.