Facebook pixel

Miljö Ecodriving

Begreppet ecodriving är en teknik som används vid körning för att minska bränsleförbrukningen. Ditt körsätt påverkar bilens bränsleförbrukning. Med ecodriving kan du både spara pengar och minska utsläpp av föroreningar. Det finns flera olika sätt att spara bränsle. För att köra ekonomiskt ska du exempelvis undvika onödiga accelerationer och inbromsningar, hoppa över växlar och motorbromsa när det är lämpligt.

  • Genom att köra ekonomiskt kan du minska din bränsleförbrukning upp till 20 %.

Tänk logiskt, ju mer bränsle du förbrukar desto mer bränsle måste du köpa. Alltså påverkar det din ekonomi. Men ju mer bränsle du förbrukar desto mer avgaser släpper du ut i naturen. Ditt körsätt påverkar alltså både plånboken och naturen i samma veva.

Att köra ekonomiskt

Grunden i att köra ekonomiskt ligger i att planera din körning och hålla en jämn fart. Genom att planera din körning undviker du onödiga accelerationer och inbromsningar och därmed minskar din bränsleförbrukning. Du kan jämföra med när du cyklar. Ett lugnt och jämnt trampande sparar energi.

  • Undvik att köra länge på 1:ans växel. Den är starkast eftersom den får mest bränsle. Ettans växel behövs när det är extra tungt, som vid start i backe eller när du ska ta en lucka i trafiken från stillastående. Vid normalt startande räcker det att knuffa igång bilen ett par billängder och sedan lägga i tvåan.
  • Tänk på att du kan starta på 2:ans växel i en nedförsbacke.

Kör aldrig på tomgång

När bilen står på tomgång innebär det att motorn är igång utan att du kör. I vissa kommuner är det olagligt och i andra får du inte köra på tomgång mer än en minut just för att det leder till onödiga utsläpp. Om du står stilla vid en järnvägskorsning och väntar på att tåget ska passera kan du stänga av motorn. På vintern är det bäst att skrapa rutorna innan du startar motorn. Gör vad du kan för att inte motorn ska gå i onödan.

Höga växlar

Genom att köra på höga växlar minskar du antalet varv motorn snurrar per minut. Ju lägre varvantal du kör på, desto mindre bränsle går åt. En tumregel är att inte överstiga ett varvtal på 3000 varv per minut på en bensindriven bil.

Försök att växla upp från en låg växel så tidigt som möjligt och kör därefter med den högsta möjliga växeln för situationen. Tänkt på att många moderna bensindrivna bilar klarar av att köra med 5:ans växel vid 50-55km/h. Märker du att bilen går segt och eventuellt börjar hacka ska du växla ner till en lägre växel, exempelvis 4:ans växel.

Höga växlar drar mindre bränsle, men om motorn får för lite bränsle orkar den inte driva bilen.

Hoppa över växlar

Genom att hoppa över växlar kommer du smidigare upp i hastighet och du undviker extra kopplingsarbete.

Låt oss säga att du kör med 2:ans växel och svänger in på en 50-väg. Du gasar upp farten utan att passera 3000 varv per minut och sedan lägger du i 4:ans växel och fortsätter att köra med en jämn och fin fart. Du har nu alltså hoppat över 3:ans växel. Men om det exempelvis är lite kö som bara rullar i 30 km/h, är det antagligen bättre att växla till 3:an. Att köra miljövänligt handlar om att lägga i rätt växel, som passar den hastighet och ansträngning du utsätter bilen för.

De vanligaste växelhopp är följande:

  • Från växel 2 till 4
  • Från växel 3 till 5
  • Från växel 4 till 6.

Får du in tekniken att hoppa över växlar när det är lämpligt får du ofta en jämnare och smidigare körning.

När du sänker farten kan du också hoppa över växlar. Det är inte jobbigt för motorn att sänka farten så ofta när du svänger av en landsväg kan du hoppa från bilens högsta växel och sedan svänga på 2:an.

Kopplingen

Tänk på att bara använda kopplingen när du måste, det vill säga i samband med växling eller när du krypkör. Om du trampar ned kopplingen direkt när du ska sänka farten kommer du gå miste om motorbroms.

Motorbroms

Att motorbromsa innebär att du låter friktionen som skapas i motorn få ner bilens hastighet. Det leder till att bilens motor inte förbrukar något bränsle och är ett miljövänligt och ekonomiskt alternativ att få ner farten. Därför ska du försöka motorbromsa så ofta som möjligt. Växla ner när du kommer ner på ca 1200 varv per minut. Detta gäller bilar med direktinsprutning av bränsle i motorn. Äldre bilar har förgasare och på dessa är det bra att trampa ned kopplingen direkt när ska sänka farten. Risken är ganska stor att din handledare lärde sig köra på dessa äldre bilar och kanske är van att köra på detta sätt.

Hur du motorbromsar

Släpp gasen direkt när farten räcker fram till nästa situation. Hjälp till med fotbromsen om det behövs. Växla ner när den växel du körde på har motorbromsat färdigt. En bensinmotor brukar motorbromsa ner till runt 12-1300 varv och en dieselmotor nästan ned till tomgången. Ofta när du kör i nedförsbacke kan du släppa gasen och låta motorn "hålla emot" med motorbroms. I en brant nedförsbacke kan det till och med vara bra att växla ned så du avlastar fotbromsen.