Standardbild

Stoppsträcka och säker körning

Stoppsträcka – Vad det är och hur den påverkas

Stoppsträckan är den totala sträckan ditt fordon behöver för att stanna från det att du upptäcker en fara tills fordonet står helt stilla. Den är en kombination av två komponenter: reaktionssträckan och bromssträckan. Att förstå dessa delar och hur de påverkar stoppsträckan är avgörande för att du ska kunna köra säkert och anpassa din körning efter olika trafikförhållanden.

Beräkna stoppsträcka

Beräkna bromssträckan baserat på hastighet och väglag. Formeln som används är: Stoppsträcka = Reaktionssträcka + Bromssträcka.

Vad är stoppsträckan?

Stoppsträckan definieras som summan av:

  1. Reaktionssträckan: Den sträcka fordonet hinner färdas från det att du upptäcker en fara till dess att du börjar bromsa.
  2. Bromssträckan: Den sträcka fordonet färdas från att du börjar bromsa tills det står helt stilla.

Formeln för att räkna ut stoppsträckan är:

Stoppsträcka = Reaktionssträcka + Bromssträcka

Hur räknar man ut stoppsträckan?

För att räkna ut stoppsträckan måste du först förstå formlerna för reaktionssträcka och bromssträcka.

  1. Reaktionssträckan beräknas med formeln:
    ( \text{Reaktionssträcka} = (\text{hastighet i km/h} ÷ 3,6) × \text{reaktionstid i sekunder} )

    Denna formel förklarar hur långt fordonet färdas medan du reagerar. Att dela hastigheten med 3,6 omvandlar den från km/h till meter per sekund, vilket är viktigt för att få korrekt resultat i meter.

  2. Bromssträckan beräknas med formeln:
    ( \text{Bromssträcka} = (\text{hastighet i km/h} ÷ 3,6)^2 ÷ (2 × \text{friktion}) )

    Här ser vi att bromssträckan ökar kvadratiskt med hastigheten. Om du exempelvis dubblar hastigheten, fyrdubblas bromssträckan. Att dela med 3,6 används även här för att omvandla till meter per sekund, och friktionen påverkar bromssträckan beroende på väglagets skick.

När du har räknat ut både reaktionssträckan och bromssträckan kan du lägga ihop dem för att få den totala stoppsträckan.

Exempel: Stoppsträckan vid olika hastigheter

Förutsättningar:

  • Reaktionstid: 1 sekund
  • Friktion: 0,8 (torr asfalt)

| Hastighet | Reaktionssträcka | Bromssträcka | Stoppsträcka | |-----------|------------------|--------------|--------------| | 50 km/h | ( (50 ÷ 3,6) × 1 = 13,9 meter ) | ( (50 ÷ 3,6)^2 ÷ (2 × 0,8) = 21,7 meter ) | ( 13,9 + 21,7 = 35,6 meter ) | | 70 km/h | ( (70 ÷ 3,6) × 1 = 19,4 meter ) | ( (70 ÷ 3,6)^2 ÷ (2 × 0,8) = 42,3 meter ) | ( 19,4 + 42,3 = 61,7 meter ) | | 90 km/h | ( (90 ÷ 3,6) × 1 = 25 meter ) | ( (90 ÷ 3,6)^2 ÷ (2 × 0,8) = 70,3 meter ) | ( 25 + 70,3 = 95,3 meter ) |

Hur påverkar hastigheten stoppsträckan?

Hastigheten har en dramatisk inverkan på stoppsträckan eftersom:

  • Reaktionssträckan ökar linjärt: Om du dubblar hastigheten, dubblas också reaktionssträckan.
  • Bromssträckan ökar kvadratiskt: Om du dubblar hastigheten, fyrdubblas bromssträckan.

Exempel:

  • Vid 50 km/h: Stoppsträckan är cirka 35,6 meter.
  • Vid 100 km/h: Stoppsträckan är cirka 114,6 meter (mer än tre gånger längre).

Viktiga faktorer som påverkar stoppsträckan

Stoppsträckan varierar beroende på:

  1. Reaktionstid: Trötthet, distraktion eller alkohol och droger förlänger din reaktionstid.
  2. Väglag och friktion: Torr asfalt har hög friktion och kortare bromssträcka, medan is eller regn kan göra bromssträckan mycket längre.
  3. Däck och bromsar: Slitna däck eller bromsar försämrar bromssträckan.
  4. Hastighet: Ju högre hastighet, desto längre både reaktions- och bromssträcka.

Stoppsträckans praktiska betydelse

Att förstå stoppsträckan hjälper dig att:

  • Anpassa hastigheten efter väglag och trafikförhållanden.
  • Hålla tillräckligt avstånd till framförvarande fordon.
  • Undvika farliga situationer genom att förutse längre bromssträcka vid högre hastigheter.

Andra verktyg